Matkailu avartaa ja yhteistyössä on voimaa

Torstaina 28.1.2016 vieraili osa TAKKin Opiskelijapalveluiden porukasta Faktiassa, Forssassa ja allekirjoittanut hyödynsi keikan myös PUHTI-hankkeen näkökulmasta.

Ja paljon samankaltaisia näkökulmia 4-tuntisen tapaamisemme aikana heräsikin. Vaikka kumpikaan oppilaitoksista (TAKK & Faktia) ei ole erityisoppilaitos, on silti monia asioita, joita voimme tehdä kaikkien opiskelijoiden, myös erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden, ohjaamiseksi, ja keskeyttämisten ehkäisemiseksi.

Tässä muutamia ajatuksia, jotka ovat mielestämme huomionarvoisia (ja jotka menevät hyvin yhteen PUHTI-hankkeen tavoitteidenkin kanssa):

  • Kouluttajien rooli on todellakin muuttumassa opettamisesta ohjaamiseen  ja tätä muutosta tulee tukea mm. täydennyskoulutuksen ja vertaistuen avulla.
  • Opiskelijapalveluiden toimijoiden ja ammattikouluttajien olisi hyvä tehdä nykyistä enemmän yhteistyötä.
  • Maahanmuuttajille tarkoitetuissa koulutuksissa on tärkeää yhdistää kieliopinnot ja ammatilliset opinnot jo melko varhaisessa vaiheessa.
  • Kaikkien opiskelijoiden kohdalla on pyrittävä henkilökohtaisiin & joustaviin polkuihin henkilökohtaistamisasetuksen mukaisesti, lyhyidenkin opiskeluaikojen toteuttamiseen sekä ohjauksen integroimiseen lähiopetuksen sisään (ohjaukselliset menetelmät).
  • Näimme hyvänä ideana sen, että opintojen alussa ryhmästä riippumatta käsiteltäisiin ryhmäohjauksen keinoin aiempia opiskelukokemuksia ja tuotaisiin näin mahdolliset ikävätkin kokemukset keskusteluun.
  • Pajatoiminnan ja tutortoiminnan kannalla olimme myös yksimielisesti.

Kiitos Miia, Sanna ja Sari! Tervetuloa vastavierailulle TAKKiin!

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s